Przekazujemy informacje o współudziale Krajowej Sekcji Morskiej w pracach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nad zmianami w prawie morskim, które mamy nadzieję, pozwoli statkom powrócić pod polską banderę a marynarzom mieszkającym w Polsce zapewnić zabezpieczenie społeczne.
Zamieściliśmy informację o proteście związkowców z DCT, którzy razem z kolegami z ITF (Międzynarodowej Federacji Transportowców) i ETF (Europejskiej Federacji Transportowców) protestowali w Londynie, aby zwrócić uwagę społeczności międzynarodowej na problem polskich dokerów.
Kontynuujemy prezentację kongresowego dokumentu tematycznego z 43. Kongresu Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)-plan ITF na lata 2014-2018.
Przypominamy o tragicznym wydarzeniu zatonięcia Jana Heweliusza 23 lata temu Pamiętamy i nie zapominamy.
W stałym cyklu z działalności ETF, w ramach inicjatywy sprzeciwu przeciwko wyścigowi zaniżania warunków pracy i życia pracowników transportu informujemy o inicjatywie zbierania podpisów pod petycją wzywającą polityków Komisji Europejskiej, do zapobiegania wyścigowi zaniżania warunków pracy i życia pracowników transportu.
Ponadto:
W niniejszym Biuletynie, między innymi otwierając cykl o historycznej i obecności biało-czerwonej na morzach i oceanach, przedstawiamy historię polskich transatlantyków, która jest naszą dumą i wyzwaniem na obecne czasy.
Okładka tego wydania „Biuletynu Morskiego” przedstawia zdjęcie pierwszego polskiego transatlantyka SS Polonia (zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni).
Zaczynając od tego wydania „Biuletynu Morskiego” przedstawiamy sylwetki statków pływających pod polską banderą. Jak potwierdza historia – państwo polskie posiada bardzo bogatą i piękną tradycje morską i było obecne na morzach i oceanach od dziesięcioleci, a biało-czerwona bandera była dumnie reprezentowana na statkach najwyższej klasy.
„Polonia” była statkiem pasażersko-drobnicowym i została zbudowana w 1910 r. w stoczni w Glasgow. Od 1930 r. obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a później od 1933 r. Konstanca-Stambuł-Jaffa-Hajfa-Pierus-Stambuł-Konstanca. Na tej trasie statek odbył 123 rejsy, ponadto pływał jako wycieczkowiec i jako pierwszy odbył rejs na Nordkapp (skalisty przylądek w Norwegii w gminie Nordkapp w prowincji Finnmark, na wyspie Magerøya, połączonej z lądem stałym podmorskim tunelem drogowym). Jego historia zakończyła się w 1939, kiedy został sprzedany na złom do Włoch. Zapoczątkował polską flotę pasażerską będąc własnością armatora Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA.