W tym wydaniu Biuletynu dużo miejsca poświęciliśmy sprawie sprawiedliwego traktowania pracowników transportu w Europie.
Apelujemy o przyłączenie się do naszej europejskiej akcji o sprawiedliwe traktowanie wszystkich europejskich pracowników transportu.
Podpisz petycję na stronie www.FairTransportEurope.eu, lub wypełnij deklarację poparcia zamieszczoną na przedostatniej stronie naszego Biuletynu i odeślij na nasz adres. Sprawiedliwa konkurencja w transporcie jest jak fair play w futbolu - niezależnie dla jakiej drużyny grasz albo gdzie odbywa się mecz: takie same przepisy dotyczą wszystkich. Ponadto w naszym kwartalniku przeczytacie Państwo bieżącą informację o podjętych działaniach przez Krajową Sekcję Morską na rzecz naszego środowiska morskiego. Przypominamy również o kolejnej, smutnej 28. Rocznicy zatonięcia m/t Athenian Ventures.
Pamiętamy i nie zapominamy.Ponadto kontynuujemy prezentację kongresowego dokumentu tematycznego ITF. Tym razem wymieniamy priorytety dla Sekcji, kobiet pracowników i dla regionów na okres 2014-2018.Jak zwykle, dużo miejsca poświeciliśmy poradom dla marynarzy, gdzie między innymi przeczytacie, w jaki sposób w praktyce marynarz może uzyskać zdalną pomoc lekarza ratującą zdrowie a czasami życie z dala od lądu, oraz o walce z molestowaniem i zastraszaniem w pracy. Przygotowaliśmy również ciekawy artykuł o świadomym wyborze swojej przyszłej, morskiej kariery zawodowej, umieściliśmy również kilka porad medycznych przed wyjazdem na statek, zwłaszcza dla rozpoczynających karierę zawodową na morzu oraz jak zawsze zamieściliśmy kilka porad jak bezpiecznie i świadomie podjąć pracę na statku.W treści naszego Biuletynu, znajdziecie Państwo również ankietę, której treść skierowana jest do załogi szeregowej działu hotelowego/cateringowego. Wypełnienie i odesłanie do nas ankiety pozwoli nam w bardziej skuteczny sposób zadbać o prawa pracownicze przeciążonego pracą personelu hotelowego i skuteczniej rozwiązywać największe problemy.
Na okładce niniejszego Biuletynu Morskiego przedstawiamy sylwetkę kolejnego historycznego statku pływającego dawno, dawno temu pod polską banderą.S/s Kościuszko został zbudowany w 1915 roku, przez stocznię Barclay Curle & Company w Glasgow (Szkocja). Jego pierwszym armatorem była rosyjska firma Russian American Line.Początkowo pływał jako transportowiec [od nazwą „Caryca”. Id 1920 r. statek duński „Lituania” – służył do przewozu emigrantów z krajów bałtyckich do Ameryki. jako "Caryca". Był jednym z czterech statków o bardzo zbliżonej do siebie konstrukcji. Ich budowa była częściowo finansowana przez carycę Marię Romanową z jej klejnotów, dlatego też statki nazywano "klejnotami księżniczki Dagmary". W 1930 r. został zakupiony przez Transatlantyckie Towarzystwo Żeglugowe i podniósł biało-czerwoną banderę.