Wielu członków załogi skończyło swoje kontrakty dłużej niż dwa miesiące, co budzi obawy o bezpieczeństwo, i nie otrzymywali za każdym razem wynagrodzenia.
ITF napisała do armatora statku, SR Navigation, w dniu 29 października 2021 r. i ponownie w dniu 3 listopada 2021 r., żądając zwolnienia marynarzy i przywrócenia im pełnej pensji. Chociaż SR Navigation nie odpowiedziała, załoga została pozostawiona na Wybrzeżu Kości Słoniowej na początku grudnia. Teraz są już bezpieczni w domu na Filipinach.
Statek jest zarejestrowany w Panamie, co daje temu krajowi odpowiedzialność za dobrostan załogi zgodnie z Konwencją o pracy na morzu (MLC). Jednak ITF nie otrzymała żadnej odpowiedzi od władz Panamy, gdy podniosła kwestię nadużyć wobec załogi w dniu 3 listopada ani gdy ITF poinformowała MOP o opuszczeniu statku w dniu 5 listopada.
„To typowa postawa Panamy”, powiedział Steve Trowsdale, koordynator inspektoratu ITF. „Są największymi rejestrami na świecie, ale unikają odpowiedzialności, która się z tym wiąże. Sprawa "Wind" wyraźnie uwydatnia fundamentalną niewłaściwość systemu taniej bandery. Wydaje się prawdopodobne, że brak zapłaty dla załogi i złe warunki to tylko część historii. Wydaje się, że Panama świadomie ignoruje całą gamę wątpliwych działań tego statku i jego właścicieli.
Wywiady z członkami załogi pod warunkiem zachowania anonimowości ujawniły, że statek brał udział w szeregu wątpliwych działań. Jego system automatycznej identyfikacji (AIS) został wyłączony od 26 czerwca 2021 r. (sugeruje to, że właściciele nie chcą, aby jego lokalizacja była znana). Warunki na pokładzie są złe. Załoga została poproszona o wykonanie szeregu niebezpiecznych czynności, w tym złuszczanie rdzy przy użyciu sprzętu elektrycznego zamiast sprężonego powietrza (jest to niebezpieczne na tankowcu, gdzie jedna iskra może narazić cały statek). Załoga zgłosiła również, zrzucanie znacznych ilości odpadów do morza.
(.....)
Więcej: https://www.itfseafarers.org/en/news/tanker-crew-rescued-slave-conditions-after-panama-refuses-act
R.R.