Armator przedłuża kontrakt, czy muszę podpisać nowy ?
2022-06-20
Najwięcej sytuacji związanych z wydłużaniem kontraktów przypadło na rok 2020 i pandemię covid-19. Na samym początku wydłużanie umów o pracę było nieuniknione i większość administracji krajowych wyraziła na to zgodę. Wg. ITF pierwsze kilka miesięcy były wystarczającym okresem aby armatorzy i pracodawcy wdrożyli nowe systemy podmian. Tym samym, już w drugiej połowie 2020 roku wg. ITF covid nie mógł być powodem wydłużenia kontraktu.
Wg. zgłoszonych spraw do OMK jak i informacji z innych ZZ odnotowujemy nową tendencje objawiającą się problemami z zaaranżowaniem zmiennika na czas. Nie jesteśmy do końca przekonani czy to jest brak kadr czy niechęć w zaoferowaniu wyższych wynagrodzeń. Niemniej jednak przekazujemy kilka istotnych informacji dotyczących wydłużających się kontraktów:
- po zakończonym kontrakcie armator ma obowiązek zaoferować nowy kontrakt,
- marynarz może przyjąć nowy kontrakt jeżeli ZGADZA SIĘ na wydłużenie okresu zamustrowania,
- marynarza NIE MA OBOWIĄZKU podpisać nowego kontraktu w przypadku gdy NIE ZGADZA się z wydłużonym okresem zamustrowania,
- zalecamy aby NIE PODPISYWAĆ nowych kontraktów jeżeli nie zgadzamy się na wydłużone zamustrowanie,
- marynarz zachowuje wszystkie przywileje, ubezpieczenie itp. tak długo jak przybywa na statku, nawet bez ważnego kontraktu,
- armator NIE MOŻE wywierać nacisku na podpisanie nowego kontraktu. Tego typu praktyki mogą być zgłaszane lokalnie do inspektorów ITF lub do Związku Zawodowego danego marynarza, dla marynarzy z OMK jest to OMK (biuro@nms.org.pl lub nasz telefon awaryjny czynny 24/7 w nagłych przypadkach).
Każdy, nieuzasadniony przypadek (nieumiejętność znalezienia zmiennika nie jest ważnym powodem) wydłużania umowy o prace (kontraktu) jest złamaniem konwencji MLC, która nadaje nam prawo do repatriacji po zakończonym kontrakcie.
T.L.