ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek
2025-06-09
"Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek" to wypowiedź pracownika hotelowego w jednym z ostatnio opublikowanych opracowań uniwersyteckich dotyczących pracy w żegludze promowej i pasażerskiej.

44% pracowników żeglugi promowej wskazało, iż nie miała należytego odpoczynku w minionych 48 godzinach. Pracownicy hotelowi wskazali także, iż praca jest najbardziej wymagająca i stresująca w dniach gdy pasażerowie schodzą i wchodzą na statek.

Każdy z operatorów promowych dąży do jak najwyższego standardu oferowanego pasażerom, który zapewnić może jedynie załoga i jest to zrozumiałe. Obciążenie pracą przez 12 godzin dziennie, często dzielonych na krótsze okresy, przez 7 dni w tygodniu spowodowało, iż w żegludze promowej praktykuje się zmianowy system pracy 1/1, 2/2, 3/3 tygodnie. Tylko 11% respondentów wskazało, iż ich rotacja jest dłuższa niż 14 dni, jak jest ona ściśle powiązana z zawinięciami do portów i ruchem pasażerów i ładunku. Badanie także wskazało, iż dzielenie 12 godzinnego systemu pracy, na krótsze powoduje największe zmęczenie wśród załóg co ma też częsty związek z zaburzeniem zegara biologicznego. Charakterystyczną cechą pracy w żegludze promowej okazała się też rozbieżność w rzeczywistych godzinach pracy w porównaniu z przyjętym oficjalnie rozkładem godzinowym.

59% przebadanych załóg zgłasza problemy związane z bezsennością

Załoga „serwisowa” w największym stopniu doświadcza zmęczenia oraz niskiej jakości snu.

Blisko 18% przebadanej załogi wskazało, iż „przysnęła” w czasie pracy, podczas ostatniego roku.

Blisko 40% badanych doświadczyła (w ostatnich 10 latach) wypadku / zdarzenia, którego przyczyną było związane ze zmęczeniem, z czego 85% nie była świadoma tej przyczyny.

Nie sposób opisać wszystkich wyników, zawartych na blisko 200 stronach opracowań uniwersyteckich, jednak pokazują jasno,  iż żegluga promowa i pasażerska charakteryzują się większą presją czasu i wyższymi standardami w skumulowanych godzinach pracy, a co za tym idzie, zwiększonym ryzykiem zarówno dla pracowników, pracodawcy, pasażerów i ładunku.  

T.L.

zdjęcie: Nautilus UK

2025-07-11
Koleżanki i Koledzy, Podstawowym przedmiotem współpracy z MOL, są rabaty na paliwa (PB, ON i LPG)
2025-07-08
W związku ze wzrastającym niebezpieczeństwem dla marynarzy, ITF podnosi alarm w Cieśninie Ormuz, Zatoce Omańskiej i wodach izraelskich
2025-07-06
Ankieta przeprowadzona przez OMK wykazała, iż ponad 50% polskich marynarzy spotkała się z nieuczciwym rejestrem godzin pracy w ostatnich 5 latach.
2025-07-03
Piękny gest SOLIDARNOŚCI dla koleżanek i kolegów!
2025-07-02
Informujemy marynarzy o zagrożeniu płynącym z działań organizacji podającej się za Związek Zawodowy ISU (International Seafarers Union), występującej jako rzekomy przedstawiciel marynarzy i podpisującej dokumenty nazywane układami zbiorowymi pracy.
2025-06-30
Przypominamy o aktualnie obowiązujących strefach o charakterze wojennym i wysokiego ryzyka. Dalej możemy wybrać link dla statków objętych układami zbiorowymi typu ITF i IBF.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line