ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
PEME - pre employment medical examination
2019-10-07
PEME to termin znany nam od wielu lat lecz głównie jest kojarzony ze świadectwem zdrowia dla marynarzy czasami poszerzonym o dodatkowe badania związane z wymogami bandery lub polityką armatora. W ostatnim czasie coraz więcej czytamy o zaangażowaniu się klubów P&I w sprawy zdrowotne marynarzy i badanie PEME, co prawdopodobnie zakończy się tym, iż będziemy mieli nowy standard medyczny.

Według klubów P&I system badań PEME został wprowadzony w celu:

  • zapewnienia, iż marynarze u których zostały zdiagnozowane stany „wyleczalne” mogli uzyskać pomoc i leczenie przed tym jak dojdzie do nieodwracalnych zmian zdrowotnych,
  • zapewnienia aby armatorzy mogli podejmować świadome decyzje związane z zatrudnianiem kadr morskich,
  • poprawy ogólnego stanu zdrowia załóg morskich u armatorów korzystających z programu PEME.

 

Ze statystyk wynika, iż:

  • największy problem z przejściem przez  PEME pojawia się w wieku powyżej 45 roku życia
  • pierwsze 10 schorzeń „wyłapanych” przez PEME związane jest ze stylem życia
  • zdrowy styl życia jest kluczem do uniknięcia problemów zdrowotnych
  • dieta i ćwiczenia są czynnikami decydującymi
  • siedzący tryb życia zwiększa ryzyko choroby

Według dotychczasowo zebranych informacji około 5% marynarzy, którzy przystąpili do PEME nie „przeszło” testów. Dużo większy procent marynarzy został określony jako stan tuż – przed wprowadzeniem leczenia lecz nie był na tyle groźny by zdyskwalifikować do pracy na morzu.

Oficjalnie, założeniem klubów P&I jest podniesienie świadomości wśród armatorów oraz marynarzy i tym samym spowodowanie zmian w programach żywieniowo – zdrowotnych na statkach w celu redukcji zagrożeń.
Kluby P&I podają, iż wielu roszczeń, związanych z chorobami wśród marynarzy można by uniknąć gdyby system PEME był obligatoryjny. Dalej kluby zaznaczają iż PEME jest istotne i potrzebne.

Z doświadczenia wiemy, iż uzyskanie międzynarodowego świadectwa zdrowia dla marynarza nie jest trudne, a wymagania nie są zbyt wysokie. Tak samo jest w pracy na lądzie, jest to kwestia jednego dnia, wywiadu lekarskiego, morfologii i kilku innych badań w zależności od tego jaką pracę się wykonuje. Dla marynarzy, oficerów wachtowych i stanowisk decyzyjnych zakres jest trochę szerszy. Niemniej jednak zarówno  do pracy na lądzie i na morzu są to badania podstawowe. Różnica między pracą na morzu i na lądzie jest bardzo duża. Na statek nie da się wezwać karetki, a najszybsza fachowa pomoc lekarska może być w odległości kilku dni.

Jako organizacja związkowa przyglądamy się rozwojowi sytuacji i jesteśmy wyczuleni na niektóre przypadki typu:

  • odrzucenia marynarza od pracy, tylko dlatego, iż młodszy kolega ma trochę lepsze wyniki,
  • odrzucenia marynarza od pracy za nie spełnienie wymagań PEME ze stanem „wyleczalnym” bez możliwości powrotu do pracy gdy marynarz „doprowadzi się do porządku”.

W naszym odczuciu program PEME to nie tylko dodatkowe badania lekarskie, które podzielą marynarzy na grupy ryzyka i tym samym odrzucą osoby w starszym wieku oraz te z trochę gorszymi wynikami laboratoryjnymi.
Jest też druga strona czyli odpowiedzialność armatora za zdrowie marynarzy pracujących na statku w postaci stworzenia dogodnych warunków pracy i odpoczynku, dbania o zróżnicowane i dobrej jakości wyżywienie, dostęp do sportu i rekreacji. Nasuwa się pytanie jak zakwalifikować marynarza, który np. pracował przez 10 lat u armatora, na statku, na którym był system wacht 6 na 6 plus dodatkowe godziny pracy, częste wejścia i wyjścia z portu, brak możliwości i dostępu do udogodnień sportowo – rekreacyjnych, a na dodatek nie dbano o jakość żywności co zakończyło się tym, iż przy odnawianiu świadectwa zdrowia nie przeszedł on PEME. Czy mamy wtedy 100 % niezdolność do pracy z winy armatora ?

Możliwe, iż powyższy opis jest bardzo stronniczy lecz pokazuje, że armator jest także odpowiedziany za stan zdrowia marynarza. Nie jest on częścią w mechanizmie, którą można wymienić i wyrzucić jak się zużyje.
Obecnie na stronach internetowych klubów P&I możemy przeczytać, iż zalecają on badania PEME. Niektóre kluby jak np. The American Club podają iż wszyscy marynarze z krajów jak Bułgaria, Indie, Indonezja, Litwa, Filipiny, Polska, Rumunia, Rosja i Ukraina muszą przejść przez PEME. Dalej kluby P&I dając armatorom możliwość wsparcia prawnego gdy marynarza zaskarży decyzję armatora o nie zatrudniania marynarza, który nie przeszedł przez PEME.

Podsumowując, zalecamy marynarzom aby zapoznali się z tym co wymaga PEME oraz spojrzeli z innej strony na system pracy i życia na statku. Więcej informacji na naszej stronie internetowej www.omk.org.pl

Tymoteusz Listewnik
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
www.omk.org.pl

2020-09-23
Opinia została sporządzona przez współpracującą z OMK Kancelarię Prawno - Podatkową. Pełna treść jest dostępna w Strefie Marynarza po zalogowaniu
2020-09-17
Przestrzegamy marynarzy przed kolejną, fałszywą ofertą pracy krążącą w Internecie.
2020-09-15
Repatriacja siedmiu członków załogi Myanmaru ze statku należącego do Korei przez Wielką Brytanię pokazuje, że zmiana załogi jest nadal możliwa podczas kryzysu związanego ze zmianą załogi, ale wymaga determinacji pracodawców marynarzy, mówi inspektor ITF z Liverpoolu Tommy Molloy.
2020-09-14
W odpowiedzi na liczne zapytania w kwestii planowanej likwidacji ulgi abolicyjnej przez ustawodawcę, informujemy:
2020-09-13
Wszyscy marynarze , należący do OMK odzyskali zaległe wynagrodzenia po bankructwie duńskiego armatora A1 Offshore. OMK prowadziła sprawę od marca kiedy to napłynęły pierwsze zgłoszenia.
2020-09-09
Pięćdziesięciu ośmiu zmęczonych egipskich marynarzy w końcu jest w domu dzięki wsparciu związków zawodowych po tym, jak firma, dla której pracowali, nie zdołała ich repatriować w obliczu ograniczeń zmian załóg przez tunezyjski rząd
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.eu, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line