iż we wszystkich krajach UE, marynarze bez względu na ich narodowość oraz banderę statku będą mieli zapewnioną możliwość podmiany. Powołując się na konwencję MLC zacytowano, nasze fundamentalne prawo do podmiany w terminie określonym przez umowę o pracę.
Silnie zaznaczono, iż zgodnie z konwencją MLC, jeżeli armator nie dotrzyma zobowiązań kontraktowych oraz nie zaaranżuje podmiany na czas to wtedy kraj bandery powinien przejąć odpowiedzialność za podmianę. Jeżeli kraj bandery zaniedba obowiązki konwencyjne to wtedy kraj pochodzenia marynarza powinien ponieść koszty repatriacji. Dalej podtrzymano, iż podczas oczekiwania na repatriację marynarz nie może zostać pozbawiony wynagrodzenie.
Nie wspomniano tego w piśmie do KE lecz w naszej ocenie może to być dobre ukierunkowanie na drogę prawnych działań wobec administracji krajów bandery oraz kraju pochodzenia marynarza.
T.L.