ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
NIE dla cumowania statku za pomocą załogi
2020-08-12
W zasadzie tak moglibyśmy zamknąć ten temat. Marynarze nie skaczą ani nie są przenoszeni w jakikolwiek sposób na keję aby cumować lub odcumowywać statek. Do tej czynności służą wykwalifikowani pracownicy portu, posiadający odpowiedni sprzęt do wykonywania swojej pracy.

Niemniej jednak przekazujemy trochę informacji aby wesprzeć załogi, które są do tego nakłaniane. Z otrzymanych informacji jak i prowadzonych roszczeń powypadkowych wynika, iż takie sytuacje mają miejsce.  Dotyczy to głównie mniejszych statków. W teorii oraz wg. przepisów i regulacji portowych może dotyczyć statków poniżej 50 metrów lecz w rzeczywistości dotyczy statków o długości zbliżonej do 100m.

 

Pamiętaj

Right to refuse a work

Jeżeli nie jesteś pewny czy dana praca jest dla Ciebie bezpieczna to zawsze masz możliwość odstąpienie od wykonania czynności w celu skonsultowania zasad bezpieczeństwa wykonywania pracy lub w uzasadnionych przypadkach możesz całkowicie odmówić jej wykonania.

Job description

Każde stanowisko na statku jest ściśle powiązane z zakresem obowiązków. Nie znajdziemy w żadnym zakresie obowiązków informacji, iż marynarz ma wykonywać pracę cumownika.

ISM / Work Risk Assessment

Zgodnie z kodeksem ISM, każda praca, która w jakikolwiek sposób może być niebezpieczna, powinna mieć tzw. WRA (Work Risk Assessment) czyli ocenę ryzyka pracy. Taki dokument dla „skakania na keję” nie powinien istnieć ponieważ wprowadza ryzyko śmierci marynarza. Nikt nie jest w stanie zminimalizować takiego ryzyka jak i w naszej ocenie osoba na stanowisku kapitana nie powinna zatwierdzić wykonywania takiej czynności przez marynarza.

A jednak skaczemy na keję     

Jeżeli w Twojej pracy jesteś świadkiem tego, iż marynarze sami cumują statek powiadom o tym lokalne PSC oraz swój Związek Zawodowy.

Tymoteusz Listewnik

 

 

pobierz ulotkę

 

 

2024-04-30
Po masowych zwolnieniach z pracy marynarzy brytyjskich w P&O i zastąpieniu ich blisko 800 tańszymi pracownikami zatrudnionymi za połowę minimalnej stawki godzinowej na wydłużonych kontraktach, pojawiły się sygnały o wzroście płac i przywróceniu normalnych rotacji 14/14 dni.
2024-04-30
Akcja duńskich dokerów i międzynarodowa solidarność zapewniają lepsze warunki dla marynarzy
2024-04-29
OMK NEWS - Twoje źródło informacji na morzu. Informujemy, że wysłaliśmy na wskazane adresy e-mail kolejne wydanie OMK NEWS - Twoje źródło wiadomości na morzu w formie pdf.
2024-04-25
Zapraszamy na ogólnopolską akcję protestacyjną, która odbędzie się w Warszawie w dniu 10 maja 2024r.
2024-04-25
Związki ostro krytykują gigantów żeglugowych za utrzymanie reżimu.
2024-04-25
W jaki sposób dane Inspektoratu ITF pociągają firmy do odpowiedzialności za ochronę praw w morskich łańcuchach dostaw
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line